درباره ما  |  ارتباط با ما  |  RSS  |  آرشیو  |  1403-02-08  |  2024-04-27  |  بروز شده در: 1403/02/08 - 08:01:4 FA | AR | PS | EN
تثبیت روابط امریکا چین با رویکرد «مثبت و سازنده» واشنگتن            صدور حکم بازداشت محمودخان اچکزی از سوی یک دادگاه پاکستان            خواست حامد کرزی از دو مقام اتحادیه اروپا             اردوغان؛ نتنیاهو را قصاب غزه و مثل هیتلر خواند             تمدید کارت‌های پی‌او‌آر مهاجران افغان در پاکستان            سفر معاون وزیر خارجه‌ی امریکا برای گفتگو درباره‌ی افغانستان به قطر و پاکستان            پاسخ اسرائیل به پیشنهاد آتش‌بس حماس            خیز رئال مادرید برای فتح لالیگا با پیروزی مقابل سویه داد             مالیزیا در زمینه امنیت سایبری با افغانستان اعلام همکاری کرد             آغاز نشست سه‌جانبه میان حکومت طالبان، ترکمنستان و قزاقستان             با شکست عراق، نیمی از راه جام جهانی را طی کردیم            افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان             دیدار ملا یعقوب با هینت مالیزیایی در کابل            آزادی ۶۳ زندانی افغان از زندان پاکستان            وضعیت غزه بدتر از دوران آپارتاید در افریقای جنوبی است            






تاریخ نشر: 1394/7/22 - 05:37:04
تعداد بازدید: 1256
با دوستان خود به اشتراک بگذارید

آیا غرب بدنبال تجزیه افغانستان است؟
آیا غرب بدنبال تجزیه افغانستان است؟

از منظر فرماندهان ارشد آمریکایی، تصمیم (باراك اوباما) برای خروج  نیروهای آمریكایی از عراق در سال ٢٠١١ و از افغانستان در سال ٢٠١٤، به عنوان (اشتباه محض استراتژیکی) تلقی و ارزیابی شد که با ایجاد خلاء امنیتی، باعث سوء استفاده و قدرت گیری داعش گردیده است. در کنگره آمریكا هم دموکرات‌ها و جمهوریخواهان، با نگرانی از تکرار اشتباه عراق، از کاخ سفید می‌خواهند که در رابطه با افغانستان با دوراندیشی بیشتر عمل کند. اعضای کنگره به تهدیدهای ایجاد شده از جانب طالبان و دیگر گروه‌های شبه نظامی که در حال حاضر داعش را نیز شامل می‌شوند، اشاره کردند. سناتور (جان‌مک‌کین) رئیس کمیته نیروهای مسلح سنا می‌گوید: شکست قندوز حاصل عقب نشینی عجولانه‌ای بود که میتواند منجر به تکرار وضعیت اسفناک عراق شود.

تحلیل رویداد

افغانستان سرزمینی است كه از زمان جدایی از ایران كه با طراحی انگلیسی‌ها صورت گرفت تا به امروز با تهدیدات و چالش‌های اساسی روبرو بوده است. از جنگ داخلی و فقر گرفته تا اشغال و جنگ با ارتش شوری سابق و سپس آمریكایی‌ها در ١٤ سال اخیر. حضور نیروهای غربی با محوریت آمریكا نه تنها موجب بهبود امنیت در افغانستان نشده است، بلكه بر درد و رنج مردم این سرزمین افزوده است.   از زمان حمله آمریكا در سال ٢٠٠١ به افغانستان و سرنگونی طالبان از قدرت تا خروج بخش عمده‌ای از نیروهای آمریکایی در سال  ٢٠١٤ از این كشور ناامنی‌ها تداوم داشته است و اكنون نیز ادامه جنگ به نیروهای دولتی افغانستان سپرده شده است تا تلفات نظامی خود را كم كرده و به مدیریت ناامنی‌ها و سیاست‌های كلان خود بپردازد. با سپردن مسئولیت برقراری امنیت به نیروهای داخلی و اعلام مرگ ملا عمر، حملات طالبان افزایش یافته و برای اولین بار، توانستند شهر قندوز را به تصرف خود درآورند.  البته پیش از این مقامات آمریكایی و افغانستانی تاکید کرده بودند که طالبان تنها قدرت پیشرو در مناطق روستایی را دارد و نمی‌تواند به شهرهای پرجمعیت نفوذ کند. اما برافراشته شدن پرچم سفید  طالبان بر بالای ساختمان‌ها در مرکز شهر قندوز، سؤالات بسیاری را درباره نیروهای امنیتی افغانستان برمی انگیزد. نیروهایی كه سال‌هاست توسط غرب و ناتو آموزش دیده و گویا كاملا تجهیز شده اند.!؟

سقوط قندوز كه یکی از راه‌های اصلی رسیدن به تاجیکستان، همسایه شمالی افغانستان و باب ورود به آسیای مركزی است، تلنگری به حكومت  افغانستان و حامیان غربی آن است و حتی ممکن است باعث شود غرب به رهبری آمریكا از تصمیم خود برای بیرون آوردن کامل نیروهایش از افغانستان تا پایان سال ٢٠١٦ صرف نظر کند. البته  اقدامات داعش در مناطق شمالی افغانستان، از جمله سربازگری و جذب نیرو، موجب گردید طالبان در دو گروه متفاوت، به فعالیت بپردازد.

١. طالبانی که علاقه مند به حرکت‌های نوع داعشی بوده و رابطه اش را با داعش نزدیک‌تر نمود.

٢.طالبانی که مخالف داعش بوده و با رشد و حضور داعش، جایگاه و موقعیتش در افغانستان تضعیف می‌گردید.

لذا همه فعالیت‌ها، برنامه‌ها و عملكردهایش در راستای قدرت‌گیری مجدد، پیگیری گردید. چنانکه میتوان فعالیت‌های مذكور را در حمله و اشغال قندوز می‌توان مشاهده كرد. طالبان، پس از مرگ ملا عمر، به گرایش‌های مختلفی روی آورده است. برخی مخالف و برخی موافق صلح  و مذاكره با دولت گردیدند. آنهایی که مخالف صلح بودند از طالبان جدا شده و رهبری جدید را نپذیرفتند. (اگرچه برخی از مقامات قدیمی با ملا اختر منصور بیعت کردند، اما آنان انگیزه و گرایش خاصی دارند.) گروه مخالف صلح با دولت، هم چنان گرایش به جنگ و حاکمیت دارند و مصمم به برقراری حكومت خود در افغانستان هستند و در این راستا نیز فعالیت‌های خود را دنبال می‌کنند. اما گروه دیگر طالبان با سهم خواهی در قدرت، هماهنگی با کشورهایی مانند آمریکا و برقراری روابط دیپلماتیک، سعی در نشان دادن چهره‌ای  ملی – مذهبی داشته، تا با برقراری مذاكره و توافق با دولت، خود را در حکومت شریک کنند.

سناتور (مک کین (و همفكران اش، هنوز در فضای قرن گذشته و دوران جنگ سرد به سر می‌برند و می‌خواهند همه مسائل و مشکلات جهان را با قدرت نظامی و مالی حل و فصل كنند. در حالی كه عملكرد (اوباما) در خارج کردن سربازان آمریکایی از عراق و افغانستان، به صورت اجباری و در راستای كاهش هزینه‌های مالی و تلفات نظامیان آمریکایی بود كه یکی از بزرگ ترین معضلات این کشوراست.  

مشکلات افغانستان چند بعدی (امنیتی، سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و...) است و ارتباط زیادی با تسلیحات نظامی وآموزش نظامی ندارد. افغانستان در خارج از مرزهایش و در منطقه، مورد تحدید و تهدید است و به مثابه ابزار فشار، حائل، محسوب می‌گردد. در داخل نیز اسیر ساختار قبیله‌ای است. عملكردهای قوم‌گرایانه،  بدوی  و غیراسلامی بسیاری از سران وابسته افغانستانی، با مطالبات مردم افغانستان، موازین اسلامی، قانون‌گرایی و عدالت اجتماعی، مغایرت دارد. پس از  اعلام خبر درگذشت رهبر طالبان، که برای حفظ روحیه جنگجویان شان، مرگ ملا محمد عمر، به مدت دو سال افشاء نگردیده بود و پس از ماه‌ها كشمكش‌های داخلی، اینك حمله طالبان به قندوز، به مثابه  یک بمب تبلیغاتی، كودتایی برای اعاده قدرت، اعلام موجودیت مجدد برای درگیری و امتیازگیری، ارزیابی می‌شود.   

 بدیهی است كه  طالبان، سلفی‌های تكفیری و بسیاری از تروریست‌ها در سطح منطقه، با هم در ارتباط هستند. اما طالبان نمی‌خواهد از دیگر گروه‌ها، از جمله داعش، عقب بماند. اگر هر گروهی از طالبان به قدرت برسد، باز برای گروه دیگر طالبان جا باز خواهد کرد. هم داعش و هم طالبان به نحوی به دنبال تثبیت موقعیت خود در افغانستان و بویژه در مناطق شمالی آن هستند. مسلما آبشخور حوادث مذكور و جریان‌های افراطی در افغانستان،  فرامرزی است كه با همكاری و توسط نیروهای وابسته  نامرئی (ستون پنجم) در درون افغانستان اجراء می‌شود. چنین می‌نماید كه انگلیس و آمریكا در راستای راهبرد (تجزیه كشور‌های منطقه) اینك پس از عراق و سوریه، در پی آزمایش تقسیم افغانستان، برآمده‌اند. 

احمد مرجانی نژاد

 

لینک مطلب: https://www.ansarpress.com/farsi/4305






*
*

*



نیز بخوانید

آینده تاریک یا روشن؛ در انتظار اقتصاد افغانستان


آیا امریکا جنگ اوکراین را به طرف جنگ جهانی سوم هدایت می‌کند؟


آیا امریکا خواستار حذف قطر از میانجیگری است؟


پرونده احیای برجام روی میز بایدن


آیا حمله اسرائیل به ایران؛ پایان ماجراجویی است؟


ایران و اسرائیل را از جنگ بزرگ دور کنید


پرجمعیت‌ترین کشور دنیا در آستانه برگزاری طولانی‌ترین انتخابات


معیارهای دوگانه امریکا؛ از حمایت اوکراین تا سکوت در غزه


رسانه‌های اسرائیلی از خیانت اردن به جهان اسلام شگفت زده شدند


نیویارک تایمز:ایران بطور مستقیم با امریکا درگیر نمی شود


کمبود نیروی جنگی در ناتو برای مقابله با روسیه


آیا روابط ترکیه و رژیم اسراییل متوقف شد؟


تغییر جغرافیای جنگ در خاورمیانه؛ آیا نتانیاهو موفق شد؟


جنگ خونین و ویرانگر غزه وارد ششمین ماه شد


توافقنامه ترامپ امریکا را مجبور به خروج از افغانستان کرد


وضعیت غزه نشانگر بربریت ذاتی سرمایه‌داری جهانی است


آیا واقعاٌ ترامپ مصمم به خروج از ناتو است؟


روسیه در موضع برتر قرار دارد، پوتین به کم قانع نیست


آیا اروپا آمادگی ریاست جمهوری مجدد ترامپ را دارد؟


دیدار های بلینکن با سران کشورهای عرب زمینه ساز صلح در غزه می شود؟


کشور های غربی برای اعمال تحریم بر ایران اختلاف دارند


چین، بدون روسیه مذاکرات صلح اوکراین را تحریم می‌کنیم


آمادگی روسیه برای جنگ با ناتو


آیا امریکا توان منزوی کردن حکومت طالبان را ندارد؟


ضرورت بازتعریف روابط ایران و پاکستان در دولت جدید





پربازدیدها
پربحث ها


اخبار تازه را در موبایل خود ببینید.

ansarpress.com/m



نظرسنجی

به نظر شما با پذیرفتن خط دیورند و مرز فعلی بین افغانستان و پاکستان توسط افغانستان، صلح در افغانستان برقرار میشود؟

بله

خیر

معلومـ نیست

مشاهده نتایج


آخرین خبرها

واکنش ایران به اعمال تحریم برخی از کشورهای غربی علیه این کشور

تثبیت روابط امریکا چین با رویکرد «مثبت و سازنده» واشنگتن

صدور حکم بازداشت محمودخان اچکزی از سوی یک دادگاه پاکستان

خواست حامد کرزی از دو مقام اتحادیه اروپا

اردوغان؛ نتنیاهو را قصاب غزه و مثل هیتلر خواند

تمدید کارت‌های پی‌او‌آر مهاجران افغان در پاکستان

سفر معاون وزیر خارجه‌ی امریکا برای گفتگو درباره‌ی افغانستان به قطر و پاکستان

پاسخ اسرائیل به پیشنهاد آتش‌بس حماس

خیز رئال مادرید برای فتح لالیگا با پیروزی مقابل سویه داد

مالیزیا در زمینه امنیت سایبری با افغانستان اعلام همکاری کرد

آغاز نشست سه‌جانبه میان حکومت طالبان، ترکمنستان و قزاقستان

با شکست عراق، نیمی از راه جام جهانی را طی کردیم

افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان

دیدار ملا یعقوب با هینت مالیزیایی در کابل

آزادی ۶۳ زندانی افغان از زندان پاکستان

وضعیت غزه بدتر از دوران آپارتاید در افریقای جنوبی است

پولیس ترکیه بیش از هزار پناهجوی اغلب افغان و پاکستانی را بازداشت کرد

سه کشور گروه هفت تحریم‌های جدید علیه ایران اعلام کردند

سفرهای متعدد هیئت‌های سیاسی به کابل نشان‌دهنده‌ پذیرفته شدن حکومت طالبان است

پیروزی پُر گول منچسترسیتی مقابل برایتون

در صورت مصادره دارایی‌ها؛ سطح روابط خود با واشنگتن را کاهش می دهیم

ادامه کمک های اتحادیه اروپا به مردم افغانستان

تبدیل شدن افغانستان به گورستان امیدهای دختران

مسدود شدن شاهراه هرات - بادغیس از اثر سیلاب ها

هشدار از احتمال بارندگی‌های شدید و سیلاب در ۳۴ ولایت کشور


خبرهای پزشکی


خبرگزاري انصار ©  |  درباره ما  |  ارتباط با ما  |  نسخه موبایل  |  پیوندها  |  طراحى و پشتيبانى توسط: شركت شبكه نگاه
استفاده از مطالب اين سايت با ذكر منبع (لينك سايت) مجاز است.